HAFT KOMPUTEROWY
Czym jest Haft Komputerowy?
Haft komputerowy to zyskująca na popularności metoda znakowania artykułów reklamowych. Ten sposób dekoracji tkanin nie odbywa się jak niegdyś ciężką i żmudną pracą ludzi, a przy użyciu specjalnych maszyn hafciarskich potocznie zwanych „Hafciarkami”. Odbiorcy odzieży promocyjnej cenią tą metodę ze względu na estetyczny wygląd oraz stosunkowo niską cene przy niewielkich nakładach.

Na czym polega Haft Komputerowy?
Znakowanie odbywa się przy użyciu specjalnego urządzenia do haftu posiadającego połączenie z komputerem przez który wgrywany jest plik graficzny bądź przez port USB. W tymże urządzeniu bezpośrednio można podłączyć pendrive z plikiem graficznym. Przy użyciu specjalnego programu plik jest przerabiany na projekt haftu, natomiast maszyna przetwarza go na uderzenia igły. Wcześniej w programie operator ustala parametry takie jak wielkość, kąt nachylenia, pozycja itp.
Na jakich produktach stosowany jest Haft Komputerowy?
Haft komputerowy stosowany jest najczęściej na ręcznikach, koszulkach polo, torbach, czapkach, polarach, kocach oraz produktach o grubej strukturze tkaniny.
Zalety Haftu Komputerowego:
Olbrzymim atutem haftu komputerowego wykorzystywanego przy zdobieniu odzieży reklamowej jest estetyczny wygląd oraz wysoka trwałość.
Wady Haftu Komputerowego:
Nie ma możliwości zawsze idealnie odwzorować projekt ze względu na ograniczenia techniczne, w szczególności w przypadku bardzo drobnych elementów.
SITODRUK
Czym jest Sitodruk?
Sitodruk, nazywany również drukiem sitowym, to jak sama nazwa wskazuje metoda nadruku przy użyciu specjalnego sita. Geneza tej metody sięga tysięcy lat wstecz, kiedy tworzono pierwsze druki szablonowe na Dalekim Wschodzie. Wraz z rozwojem technologicznym rozwijała się metoda sitodruku, współcześnie jest to jedna z najbardziej popularnych sposobów znakowania odzieży reklamowej

Na czym polega Sitodruk?
Przygotowane sita, czyli odpowiednio naświetlone matryce są przytwierdzone do karuzeli dedykowanej do sitodruku. W jednym ciągu karuzele sitodrukowe dopuszczają maksymalnie do 10 kolorów. Następnie, za pomocą tzw. „przecieraka” (narzędzie do zbierania farby) farba jest przez nie przeciskana ręcznie bądź mechanicznie. Najczęściej stosowane farby to farby wodne i farby plastizolowe.
Na jakich produktach stosowany jest Sitodruk?
Sitodruk jest szeroko stosowany na odzieży promocyjnej, kwalifikuje się zarówno do materiałów bawełnianych jak i poliestrowych. Stąd, druk sitowy nadaje się do znakowania T-Shirtów, bluz, spodni i wiele innych, aczkolwiek wyjątkiem są polary. Odzież reklamowa nie jest jedynym adresatem sitodruku, znakowane są również produkty wykonane z plastiku, metalu oraz wielu innych surowców.
Zalety Sitodruku:
Sitodruk jest odpowiedni do znakowania dużych płaskich obszarów oraz istnieje możliwość wykonania przejść tonalnych. Ponadto, druk sitowy jest bardzo trwały, oznakowaną odzież można prać nawet w temperaturze 50 stopni.
Wady Sitodruku:
Do wad należy brak możliwości znakowania polarów. Nadruk przejść tonalnych ma tylko sens w przypadku nadruku dużych ilości. Nie opłaca się wykonywać nadruku na niskich nakładach ze względu na koszt przygotowania projektu.
TERMOTRANSFER
Czym jest Termotransfer?
Termotransfer, określany alternatywnie sitodrukiem pośrednim lub termo-nadrukiem, to precyzyjny i trwały sposób znakowania. Wspomniana metoda jest powszechnie używana do personalizacji na tkaninach bawełnianych i poliestrowych. Transfer logotypu na powierzchnie materiału odbywa się w odpowiednich warunkach termicznych.

Na czym polega Termotransfer?
Znakowanie polega na termicznym wkomponowaniu wcześniej przygotowanego projektu w odzież reklamową przy użyciu specjalnej prasy do termonadruku. Projekt zawiera wydrukowaną i odpowiednio przyciętą folię przeznaczoną do termotransferu. Proces nadruku odbywa się w wysokiej temperaturze (około 150 stopni Celsjusza) i trwa około kilkunastu sekund.
Na jakich produktach stosowany jest Termotransfer?
Odzież promocyjna wykonana z materiałów bawełnianych lub/i poliestrowych kwalifikuję się do wykonania termo-nadruku. Stąd, bluzy reklamowe, odzież sportowa, robocza oraz inne artykuły reklamowe, wykonane z metalu, szkła, porcelany, drewna również mogą być poddane znakowaniu tym sposobem.
Zalety Termotransferu:
Termotransfer to bardzo precyzyjny sposób znakowania pozwalający powielić nawet niewielkie detale projektu. Wytrzymałość to kolejny atut opisywanej metody. Odzież z logiem firmy naniesioną sitodrukiem pośrednim wytrzyma w praniu temperaturę nawet 60 stopni Celsjusza.
Wady Termotransferu:
Należy wykonywać próby znakowania na wybranych produktach takich jak np. kurtki w obawie przed migracją barwnika. Brak możliwości znakowania grubych materiałów np. polarów.
SUBLIMACJA
Czym jest Sublimacja?
Sublimacja to efektowna i trwała metoda znakowania oparta na procesie chemicznym o tej samej nazwie. Możliwość znakowania tym sposobem, obejmuje przede wszystkim odzież promocyjną z materiału polimerowego lub gadżety reklamowa z naniesioną warstwą tego typu materiału. Coraz częściej technologia sublimacji wykorzystywana jest w przypadku nanoszenia wysokiej jakości grafiki na koszulki sportowe np. na siłownie, dla biegaczy itp.

Na czym polega Sublimacja?
Przebieg znakowania odbywa się zgodnie z procesem chemicznym skąd pochodzi nazwa metody. Dzięki odpowiedniemu naciskowi oraz odpowiednio wysokiej temperaturze tusze sublimacyjne zmieniają stan ze stałego w gazowy barwiąc materiał odzieży reklamowej. Tusze sublimacyjne mają funkcję barwnika, ponieważ pod wpływem temperatury wnikają w strukturę materiału. W przeciwieństwie do alternatywnych sposobów takich jak haft komputerowy bądź termo-transfer gdzie tusze osadzają się na powierzchni.
Na jakich produktach stosowana jest Sublimacja?
Sublimację wykorzystuję się do znakowania odzieży sportowej z poliestru (minimum 85% w składzie materiału). Znakowanie ubrań o innym składzie (np.65% poliester i 35% bawełna) jest możliwe, lecz uwarunkowane jest utratą właściwości nadruku. Zazwyczaj techniką sublimacji znakuję się artykuły reklamowe w kolorach jasnych (biały, szary) ze względu na fakt, iż tusze sublimacyjne nie barwią ciemnej tkaniny na jasny kolor.
Zalety Sublimacji:
Bardzo trwała metoda nadruku w której można wykorzystać pełną gamę kolorystyczną. Kolejnym atutem jest brak kosztów tzw. przygotowalni (uruchomienie maszyn), stąd opłacalne jest znakowanie już od 1 szt.
Wady Sublimacji:
Nie ma możliwości znakowania w kolorze białym oraz nawet na jasnym materiale innym niż biały kolor nadruku jest nieco zmieniony. Ograniczenia doboru materiału.